onsdag 19. desember 2012

Den beste sjokoladekaken...

Denne sjokolade kaken er bare den BESTE! Gode oppskrifter er til for å deles og derfor deles denne her! Oppskriften fant jeg i et oppskriftshefte i ukebladet "Hjemmet". Etter jeg oppdaget denne kaken, er det ingen annen sjokoladekake som har blitt bakt i dette huset..Den holder seg saftig i en uke..nam nam!!

Sist jeg bakte denne var til Stine sin bursdag, men da var muffinsene med rosa topping mer spennende og det ble en del kake til overs. Resten delte jeg opp i store stykker og puttet i frysen. 



Det du trenger er:
 
400 gram smør
4,5 dl vann
8 ss kakao
9 dl sukker (jeg pleier å ta 8 dl)
1 beger rømme
8 dl hvetemel
1 ts salt
2 ts natron
4 egg
GLASUR:
100 g smør
4 ss kakao
6 ss melk
1 ts vaniljesukker
ca. 300 g melis
 
Kok opp smør, vann og kakao. Tilsett sukker og rør til det har løst seg opp i blandingen. Bland inn rømme, hvetemel, salt, natron og lett sammenvispede egg. Dekk en langpanne med bakepapir og hell i røren. Stekes i ovnen på miderste rille ved 180 grader i 35-40 min.
 
Ha smør, kakao, melk og vaniljesukker i en kjele og varm over svak varme til alt har smeltet. Rør inn melis til en fin og glatt glasur. Hell glasuren over kaken og pynt som du vil ;)
 
Ha en fin dag!

1 kommentar:

Blir veldig glad om du legger igjen en kommentar!